Det är välkänt att den som är först in på en ny marknad har en fördel när de lanserar sin produkt. Men att vara sist in på samma marknad är inte automatiskt en nackdel, menar Gunnar Jönsson som medverkar i avsnitt 58 av “Nästa steg”, Vad Vi Vets populära podd om företagande. Han är vd för solcellsbolaget 1komma5 och när de lanserade fanns det redan ett dussintal aktörer som hade ungefär samma erbjudande.
“Man behöver inte alltid göra någonting alldeles nytt.” börjar Jönsson. “Många inom cleantech säger att vi väntar på nästa stora steg. Vi tror väldigt mycket på att använda den tekniken som redan finns i dagsläget, göra det vi redan gör idag på ett lite bättre sätt och framför allt väldigt mycket snabbare.”
Bolagets vision är att bidra till att begränsa den globala uppvärmningen genom att göra solceller och energilösningar mer tillgängliga och enklare för villaägare. Jönsson menar att de kunnat lära sig av de misstag som de befintliga aktörerna gjort genom att skapa en bättre kundupplevelse från start.
Att vara sist på bollen har varit en fördel. “Man ska inte vara rädd att ge sig in i en bransch sent för då har man möjlighet att sitta och kika på spelplanen. Ofta springer alla spelare förmodligen åt ett håll och då har du verkligen möjligheten att ta en helt annan väg och med all sannolikhet så kommer du då nå slutmålet lite snabbare. För övriga trängs där borta i det ena planhalvan.”
I avsnitt 58 hör du Gunnar Jönsson berätta om vilken taktik de haft och vilka erfarenheter som de gjort längs vägen, däribland:
Risken i att se konkurrenter som fiender
Vilka behov som kunderna hade och som ingen tidigare sett
Risken i att titta för mycket på vad konkurrenterna gör
Hur de samarbetar med andra för att nå klimatmålen.
Vikten av att förbli fokuserad på vad man kan bäst
Hur den tydliga visionen hjälper honom i vardagen
Varför han inte varit rädd att integrera sin leverantörskedja
Hans knep för att förbli jordnära i en bransch präglad av luftiga visioner
Almirådgivaren: Håll koll på kunden
Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet. För information om vad Almi kan göra för dig – läs mer på almi.se/tasteget
Kalle Hardell är rådgivare hos Almi i Umeå. Han säger att det inte är fel att vara sist in på en marknad, men man måste fokusera på kundernas behov och skapa ett högre värde än konkurrenterna. Här är tre tips:
Fokusera på kunderna, inte konkurrenterna. Identifiera kundernas behov och skapa en produkt eller tjänst som tillgodoser dem på ett bättre sätt än konkurrenterna.
Titta på affärsmodellen. Se hur du kan skapa samma värde som konkurrenterna på ett mer effektivt sätt, till exempel genom att erbjuda ett lägre pris eller en enklare produkt.
Skapa kundvärde resurseffektivt. Se till att du kan leverera ditt erbjudande på ett sätt som är både kostnadseffektivt och ger stort kundvärde