Vad Vi Vet.
Nästa steg
51. Kortsiktig och långsiktig på samma gång - om ett annat sätt att tänka när man storsatsar
0:00
-33:08

51. Kortsiktig och långsiktig på samma gång - om ett annat sätt att tänka när man storsatsar

Anpassa visionerna efter plånboken och inte renovera det i onödan viktig del i strategin för att skapa ett fjällens Ikea i Jämtland.

Högfjällshotellet i Storlien blickar ut över fjällvärlden med en historia lika rik som den omgivande naturen. Men glansen har falnat under de senaste åren. Förra året tog sig företagaren Hans Bark från Sundsvall sig an den ambitiösa uppgiften att återuppliva den klassiska svenska fjälldestinationen.

I en intervju i Nästa steg, Vad Vi Vets podd för företagare, berättar Bark om sin vision för Storlien. Han såg potentialen i hotellets unika läge, mitt på fjället med tågstation precis under, och den långa säsongen som möjliggör både vinter- och sommarturism.

Hans Bark. Foto: Privat.

Hans Bark kallar Storlien för en "oslipad diamant" och menar att det krävs fantasi och mod för att förverkliga dess potential. Utmaningar saknas inte. Storlien konkurrerar med etablerade destinationer som Åre, och det krävs stora investeringar för att renovera hotellet och utveckla nya aktiviteter. Men Hans är optimistisk. Han säger: "Det finns en enorm potential i Storlien. Med rätt satsningar kan det bli en av Sveriges bästa fjälldestinationer."

Hans filosofi präglas av en sund balans mellan visioner och pragmatism. Han säger: "Det är inte så många som lyckas kombinera visioner och samtidigt betala räkningar. Men det gäller att ha lagom stora visioner." Han talar om vikten av att inte byta ut sådant som inte behövs byta ut vilket samtidigt gör att Bark lyckats behållit originalkänslan i hotellet. Det gör det också möjligt att erbjuda rimliga priser för att locka både svenskar och norrmän.”Vi vill att folk ska känna att det inte är exklusivt att komma hit. Det ska vara ett fjällens IKEA.” förklarar han.

I avsnitt 51 delar Hans Bark med sig av sina tankar och erfarenheter för att göra storsatsningar, däribland:

  • Hur man situationsanpassar sina visioner

  • Vilka misstag han försökt undvika 

  • Misstaget att långtidsplanera istället för att korttidsparera

  • Varför man måste tänka bredare än det egna företaget

  • Varför det är viktigt att erbjuda rimliga priser

  • Hur distansarbete öppnat upp för nya möjligheter att bo och jobba på landsbygden

  • Fördelarna av att anställa lokalt och engagera sig i bygden

🎧 Lyssna på avsnitt 51 av "Nästa steg" i din poddapp: Apple PodcastsSpotify + i alla andra ställen där du hittar poddar.

Almirådgivaren: Du behöver inte göra så mycket som du tror

Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet. För information om vad Almi kan göra för dig – läs mer på almi.se/tasteget

Linus Atterby är rådgivare hos Almi. Han säger att man inte ska riva ut och ersätta allt när man renoverar, utan istället fokusera på det minsta möjliga man kan göra.

  • Tänk resurseffektivt: Använd så mycket som möjligt av det som redan finns och undvik att riva ut och ersätta med nytt.

  • Börja i rätt ände: Fundera på vad du vill uppnå på sikt och vad du har idag som du kan använda.

  • Lär av kommunerna: De har kommit långt i sitt arbete med återbruk och återanvändning av material.

Vad Vi Vet.
Nästa steg
Nästa steg är podden för företagare som vill lära av andra. I varje avsnitt hör du helt vanliga, vettiga företagare från hela Sverige som berättar hur de tog nästa steg i sin egen och företagets utveckling. Lärorik, underhållande och konkret. Lyssna så förstår varför "Nästa steg" blivit en av Sveriges populäraste poddar om entreprenörskap!