Det är en sak att ha en verksamhet som tickar och går, med kunder som kommer tillbaka gång på gång. Men hur är det att driva ett företag när man är beroende av turister?
I decennier har London varit en av de populäraste städerna att besöka i Europa. Där driver Ola Wallin Notting Hill Bike Tours, som erbjuder guidade cykelturer i centrala London, en idé som han redan från början insåg att han knappast var ensam om. “Det fanns ungefär fem stycken olika bike companies i London. Så jag hängde med en av [deras turer] och tänkte att “det här var ju roligt, men jag tror att jag kan göra det lite bättre”.
Wallins drivkraft är att få dela med sig av sin passion för historia och visa turister huvudstaden på ett roligt och engagerande sätt. “Jag brukar säga att det är som en blandning av en historielektion och stand up comedy. Så jag försöker underhålla samtidigt som jag försöker få folk att lära sig någonting om London.”
År 2017 tog han steget och startade sitt företag, trots bristande erfarenhet inom marknadsföring till turister och begränsat startkapital.
De första åren var tuffa. Att etablera sig i en konkurrensutsatt bransch krävde mycket engagemang och kreativa lösningar. Wallin sprang runt med flyers, samarbetade med lokala hotell och erbjöd gratis turer för att skaffa sig ett gott rykte. Han lärde sig snabbt att annonsering inte gav den effekt han önskade utan att hemligheten låg i att skapa något som var så minnesvärt för kunderna att de rekommenderade turen för sina vänner.
Hans arbete har gett resultat. Det märks inte minst i hans garage som är packat med cyklar och genom att han inte längre är ensam guide i företaget. Det märks också i de betyg han fått. Idag är Notting Hill Bike Tours rankade som nummer fem av mer än 500 möjliga friluftsaktiviteter i London!
Hur lyckades han med det? I avsnitt 55 av delar Ola Wallin med sig av sina erfarenheter och knep för den som vill locka turister som kunder. Bland annat pratar han om
vikten av att bygga relationer till andra företag som också livnär sig på turister.
vad flexibel och anpassningsbar innebär i praktiken, och vad det betyder för turisterna
sin inställning till att be om dricks och hur mycket det betyder i omsättning (och vilka nationaliteter som ger bäst!)
varför han är generös med tips om andra lokala aktiviteter
sin strategi för prissättning
vilka betygssajter som betyder mest för honom
vilka reklaminsatser som var meningslösa och vilka han har behållt
varför han inte tror på att stänga ner verksamheten när högsäsongen är över.
vilket råd han skulle ge till sig själv om han hade startat på nytt idag
Almirådgivaren: Turister är också kunder
Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet. För information om vad Almi kan göra för dig – läs mer på almi.se/tasteget
Matilda Skoglund är rådgivare hos Almi och betonar att turister inte skiljer sig så mycket från vanliga kunder, förutom just det att de inte kommer tillbaka. Hon ger tre tips för att sälja till turister:
Lyft blicken och se gästen. Var tillgänglig och ställ frågor för att ta reda på turisternas behov.
Stick ut i bruset. Var spännande och ge ett bra intryck, oavsett om du vill sälja något eller bara marknadsföra dig.
Var så bra att turisterna vill rekommendera dig. Försök att ge en så bra upplevelse att kunderna vill berätta om det för andra.